RECOMANACIONS DAVANT D' UNA AGRESSIÓ LINGÜÍSTICA
Davant de qualsevol discriminació lingüística, hem de ser conscients
que l'agressió que patim no és un cas aïllat i personal, sinó que és
un exemple més del procés lent i quasi imperceptible de substitució
del català pel francès, l'espanyol o l'italià, que pretén fer-nos
desaparèixer com a comunitat lingüística. Per això, lluny de respondre
espontàniament a l'agressió, hem de saber actuar de manera
organitzada, per evidenciar que la població catalanoparlant sap exigir
els seus drets i "convèncer" qui ens discrimina, per tal que es vegi
obligat a assumir l'ús de la llengua nacional.
Si bé cadascuna de les vostres accions, i les que pot realitzar la
CAL, poden tenir, en algun cas, un efecte immediat, el més important
és la persistència d'aquesta pressió ferma que tothom pot exercir.
Quan algú sigui discriminat recomanem les següents actuacions:
1. Tornar a dirigir-se en català a la persona que ens ha atès, amb un
to de tranquil•litat, sense excitar-nos, tot repetint poc a poc el que
ja havíem dit abans.
2. Si la resposta és la mateixa, podem argumentar que:
• el català és la llengua pròpia del territori (reconegut
explícitament en els Estatuts d'autonomia de la Catalunya estricta i
insular);
• el català és llengua oficial en el territori on sou (l'única
oficial, a Andorra; cooficial a la Catalunya estricta, la insular i la
del sud; però sense reconeixement a la Catalunya nord, la Franja de
Ponent i el Carxe).
3. Si aquesta estratègia no funciona, hem de demanar per una persona
amb responsabilitat i intentar fer la mateixa gestió. És important
demanar nom, cognom i càrrec.
4. Si no obtenim bons resultats, hem de demanar el full de
reclamacions, al qual tenim dret inescusablement, omplir-lo amb una
explicació detallada dels fets, per tal de poder formalitzar una
queixa per escrit davant els organismes oficials política lingüística
i/o del departament autonòmic corresponent. En el cas que no se'ns
vulgui lliurar aquest full de reclamacions, podem recórrer a la
policia local.
5. Si la discriminació lingüística contravé el que estableix l'actual
Llei de política lingüística, de la Catalunya estricta (vegeu
l'apartat d'aquesta pàg. web Què hi diu la llei?), podeu presentar una
denúncia davant la Direcció General de Comerç (Pg. de Gràcia, 94.
08008 Barcelona) o en qualsevol delegació de la Generalitat. La CAL us
proporciona exemplars normalitzats per fer la denúncia (que podeu
passar a recollir per la nostra seu o que us els podem enviar a casa)
i en facilita les instruccions per omplir-los, a través d'aquesta
mateixa pàgina web.
6. No és sobrer comentar que fareu arribar la discriminació que heu
patit a la Coordinadora d'Associacions per la Llengua catalana (CAL).
7. És important comptar amb testimonis, si és possible.
8. Un cop acabat l'incident, tant si l'heu pogut resoldre
satisfactòriament com si no és així, feu ús del fitxer de denúncies
d'aquesta mateixa pàgina web. Si heu fet servir fulls de reclamació,
agrairíem que ens en féssiu arribar una còpia (per correu normal
–Santa Perpètua, 15, baixos. 08012 Barcelona—, o per fax
–93.415.87.18).
(16/7/2004)